Diagram
2.1 Sjukpenning, sjuklön och arbetskraften
Anm:
Tidsserien omfattar både sjukpenning, som utbetalas av Försäkringskassan, och
sjuklön, som arbetsgivaren står för. Arbetskraften avser länkade årsvärden för
åldersgruppen 16–64 år. Det genomsnittliga antalet helårsekvivalenter med
sjukpenning och sjuklön under perioden 1970–2013 uppgår till ca 205 000
helårsekvivalenter. Variationen kring medelvärdet (standardavvikelsen) uppgår
till ca 39 000 helårsekvivalenter. Grått fält markerar prognosåren
Rådets bedömning är att, mot bakgrund av att
sjuktalen i dag ligger på en historiskt sett låg nivå samt att både arbetskraften
och sysselsättningen ligger på historiskt höga nivåer, risken är hög för att
sjuktalen fortsätter att stiga. Om t.ex. sjuktalen skulle återgå till den
genomsnittliga nivån för perioden 1990–2012 skulle det grovt räknat innebära
ökade utgifter med drygt 7 mdkr per år. Om sjuktalen skulle stiga mot nivåerna
från början av 2000-talet blir beloppen betydligt större. Eftersom utrymmet
under utgiftstaket är litet, kan en oförutsedd ökning av sjukfrånvaron komma
att kraftigt begränsa utrymmet för andra utgifter på statsbudgeten. Även
utrymmet för stabiliseringspolitiska åtgärder begränsas, liksom möjligheterna
att nå överskottsmålet. Regeringens möjligheter att bedriva ekonomisk politik
försämras om sjukfrånvaron fortsätter att stiga snabbt.
En fundamental svårighet som regeringen enligt rådet
måste hantera är att det inte finns någon användbar generell teori för vad det
är som påverkar sjuktalen. Vi vet inte heller varför sjuktalen varierat så
kraftigt i Sverige sedan 1970. Regeringens prognoser för sjuktalen är därför med
nödvändighet osäkra.
Rådet har tagit del av Försäkringskassans
prognosmetoder och gör bedömningen att det går att förbättra dessa avsevärt,
även med nuvarande kunskapsläge vad gäller vad som styr
sjukskrivningsbeteendet. Rådet menar att regeringen nu bör ge Försäkringskassan
i uppdrag att prioritera arbetet med att utveckla bättre prognosmetoder för
sjukpenninganslaget.Finanspolitiska rådets rapport 2014