När det gäller det ekonomiska stödet till arbetslösa
har många den bilden att andelen som får ersättning har sjunkit dramatiskt. Det
visar också statistiken över arbetslösa med ersättning från arbetslöshetsförsäkringen
(A-kassan), exempelvis från Inspektionen
för arbetslöshetsförsäkringen och Arbetslöshetskassornas
samorganisation.
Denna statistik inkluderar dock inte andelen som har
ersättning från aktivitetsstödet (dvs. de som deltar i arbetsmarknadspolitiska
program). Vid omläggningen av arbetslöshetsförsäkringen 2007 togs bl.a. möjligheten
bort att förlänga en ersättningsperiod med ytterligare 300 dagar och ersättningsnivån sänktes för arbetslösa med en ersättningsnivå under taket. Samtidigt
överfördes arbetslösa som nått maximitiden till aktivitetsstödet med
aktivitetskrav.
För att få en bild av den faktiska utvecklingen av
andelen arbetslösa med statlig ersättning har Arbetsförmedlingen på kommitténs uppdrag
tagit fram statistik. Den visar att andelen med ersättning började minska
kraftigt redan 2004, andelen minskade med 10 procentenheter redan före reformen
2007. Nedgången har fortsatt även därefter och uppgick till ca 20 procentenheter
totalt för perioden 2004-2011. Nedgången i andelen som får ersättning från
arbetslöshetsförsäkringen har delvis vägts upp av att arbetslösa deltar i t.ex.
jobb- och utvecklingsgarantin och därmed får aktivitetsstöd.
Arbetsförmedlingen har också analyserat förändringen för olika grupper. Det mest anmärkningsvärda är att nedgången är mycket kraftig för utrikes födda arbetslösa som är 25 år eller äldre, medan nedgången är betydligt mindre för vuxna svenskfödda. Det finns ännu inte några säkra förklaringar till detta. En orsak kan vara att andra stödsystem delvis har tagit över försörjningen av utrikes födda som söker arbete. En annan förklaring kan vara att kraven för att få aktivitetsstöd har skärps. Det kan också vara så att Arbetsförmedlingen erbjuder utrikes födda programdeltagande i oproportionerligt liten utsträckning.
Men eftersom nedgången är så kraftig både före och efter reformen 2007 finns misstankar att nedgången delvis kan bero på att sammansättningen av utrikes födda arbetssökande har förändrats kraftigt. En allt större del av nyanlända har så låg utbildningsnivå att de inte kan anses stå till arbetsmarknadens förfogande. De behöver ofta betydande utbildningsinsatser innan de kan söka ett arbete. Dessa insatser sker inte inom arbetsmarknadspolitiken, varför de inte får aktivitetsstöd. Analysen behöver dock fördjupas innan man förstår nedgången i denna grupp och därmed nedgången för alla arbetslösa.