I Storbritannien pågår införandet av en
rådgivningstjänst inom arbetshälsa kallad Health and Work Service (HWS). Den
riktar sig till anställda, arbetsgivare och allmänläkare (GPs). Anställda som har varit frånvarande runt
fyra veckor ska få hjälp att återgå i arbete. Allmänläkare ska få stöd inom
arbetshälsa för sina patienter och arbetsgivare ska få hjälp att bättre hantera
sjukfrånvaro. Inför införandet fick ett antal forskare i uppdrag att göra en
sammanställning av bästa tillgängliga evidens för att svara på frågan om
rådgivning på telefon kan vara effektivt för att vid vanligt förekommande
hälsoproblem identifiera biopsykosociala hinder och hantera dem.
Det finns enligt rapporten
robust stöd för att en telefonrådgivning med följande egenskaper
kostnadseffektivt kan minska sjukfrånvaron:
·
tidig
identifiering av hinder för återgång i arbete,
·
stegvisa
åtgärder för effektiv allokering av resurser,
·
planering och
koordinering av nyckelaktörerna.
En förutsättning är att
tjänsterna är väl utformade och implementerade samt att personalen har rätt
utbildning och stöd.